Du er inviteret til et middagsselskab hjemme hos af din firma. Det er vigtigt, at du gør et godt indtryk, fordi du håber at blive forfremmet fra en stilling. Invitationen siger afslappet, og du vælger et skræddersyet jakkesæt og diskret tilbehør, som du håber vil signalere: "Jeg er en seriøs person; jeg er effektiv og kompetent." Når du ankommer til huset, afslører døren, der kan åbnes, en informeret, mally klædt værtinde i et moderigtigt outfit. Du føler dig dyster og utilpas i dit seriøse outfit. Når du kommer ind i lokalet, kigger folk op og fastslår, at du er "seriøs", men på det forkerte tidspunkt.
Dette var en mulighed for dig til at være klædt uformelt på med en flare, der ville sige: "Jeg er din ligemand. Jeg forstår udøvende livsstil." Du har misforstået situationen og tydeligt mærket dig selv som en person, der ikke er bekendt med det sociale miljø i den opadgående mobile position, som du stræber efter. En person har en tendens til at trække sig tilbage eller til at overagere for at skjule følelsen af at være upassende klædt på til en bestemt situation. Din adfærd er påvirket, og du er ikke i stand til at handle naturligt. Denne situation kunne have været undgået ved at undersøge begivenheden. Du kunne have tjekket med værtinden om graden af formalitet af arrangementet eller spurgt kolleger om, hvad de kan forvente. Indse, at forretningstøj, som er slidt af jobbet, mindsker virkningen af dets autoritet.
Undgå at sende modstridende beskeder med dit udseende. At signalere noget, der er uforeneligt med din rolle i en specifik situation, vil forvirre og distrahere dit publikum. Tøj er din personlige reklame til verden om din individualitet og dine mål. En vellykket personlig reklamekampagne begynder med at lære, hvilken effekt dit udseende har på andre og at blive følsom over for dine jævnaldrende, så dit udseende er passende til specifikke situationer.
Folk forventer, at en persons situation og personlighed stemmer overens med det projicerede billede. Overvej følgende tilfælde, der beskriver vellykkede og mislykkede visuelle udsagn.
1. En kvinde har en stram nederdel og en afslørende bluse på til sit job som sekretær. Hun afleverer konstant afleveringer fra mændene og klager over chikane. Uanset hvor effektiv og kompetent denne kvinde er, vil andre læse beskeden: "Tænk på mig i seksuelle termer. Det arbejde, der udfører, er sekundært." Billede og mål er uforenelige. Billedet sender én besked, men personens mål er helt forskellige.
2. En mellemlederkvinde bærer konservative jakkesæt, følsomme sko, anstendige polyesterbluser.
Hun undrer sig over, hvorfor mandlige og kvindelige samtidige bliver forfremmet over hende, selvom hun udfører et kompetent og effektivt stykke arbejde. Denne kvinde sender beskeden: "Jeg er tilfreds med at bruge min tid her som arbejder, og dette job passer til mine evner." Hendes situation afspejler det billede, hun projicerer; intet udestående adskiller denne person fra hendes konkurrenter. Hvis hendes mål er avancement, har hun afgivet en mislykket udtalelse.
3. En opadgående mobil kvinde har øje på en forfremmelse. Hun analyserer omhyggeligt, hvordan folk i den position, hun stræber efter at klæde sig på, og genkender deres "magtsymboler". Typisk omfatter disse symboler dyre, moderigtigt skræddersyede beklædningsgenstande og dyre dokumentmapper og personligt tilbehør. Hun investerer i tøj og tilbehør, der giver hende et executive look. Hun fastholder sine gode præstationer og begynder samtidig at se ud som om, hun er på vej mod vigtigere opgaver. Hendes nye image øger hendes selvtillid, og snart har hun sikret sig forfremmelsen. Denne kvinde brugte sit udseende til at give en klar erklæring om sit mål om avancement. Hendes image forbedrede hendes personlighed og forbedrede virkeligheden af hendes situation.
En person skal lære at være opmærksom på det tøj, jeg siger, hun sender, og at relatere det til sit publikum. Tøjbudskabet skal udvikle sig, som personen gør. Der skal foretages ændringer for forskellige steder og forskellige situationer. Subtile nuancer er især vigtige i mere sofistikerede situationer. En kvinde, der konkurrerer i en mandsdomineret virksomhed, skal klæde sig til mænd. Hendes præsentation vil være anderledes, hvis hun arbejder i en kvindedomineret industri og vurderes ud fra feminine successtandarder. Planlæg din personlige reklamekampagne ved at lære at sende de rigtige budskaber gennem dit udseende.